A vasúttársaság közleménye szerint a helyzet kialakulásához az vezetett, hogy a VDSZSZ felmondta a Kollektív Szerződés Utasellátóra vonatkozó Helyi Függelékét, ezzel megnehezítve az alapvetően is gazdaságossági problémákkal küzdő szervezeti egység helyzetét.
A munkáltató a tárgyalásokat az új függelékre vonatkozóan megkezdte.
Az Utasellátó Központ úgynevezett utazószolgálatot ellátó munkavállalóira ugyanis speciális rendelkezések vonatkoznak, ezeket részben a Kollektív Szerződés Helyi Függeléke tartalmazza.
Az Utasellátó 2016-ban jelentős veszteséget termelt.
A MÁV-START vezetése folyamatosan vizsgálja az Utasellátó gazdaságos működtetésének lehetőségeit, melyhez a VDSZSZ konstruktív hozzáállására is szükség lenne.
Amennyiben az Utasellátóra vonatkozóan kapacitáscsökkentésre vonatkozó döntés születne, úgy a MÁV-START valamennyi érintett munkavállaló esetében más pozíció felajánlásával, illetve átképzéssel járul hozzá a biztos munkalehetőséghez, a 2017. március 13-án, a VDSZSZ által is aláírt Együttműködési Megállapodásnak megfelelően.
A megállapodás szerint a MÁV-START Zrt. nem tervezi az alkalmazottak létszámának érdemi csökkentését,
amennyiben mégis foglalkoztatási gondok jelentkeznének, akkor a munkáltató az érintett munkavállalók részére másik, méltányos, továbbfoglalkoztatást jelentő munkakört ajánl fel. Ebben az esetben is meg kell felelni a szükséges alkalmassági feltételeknek.
A VDSZSZ szombaton közölte, hogy sztrájkot hirdet szeptemberben a MÁV-START-nál, ha nem vezet eredményre a szakszervezet által pénteken kezdeményezett kollektív munkaügyi vita és a vállalat nem áll el a csoportos létszámleépítéstől.