Egyszerűbb, a felhasználók dolgát megkönnyítő, de a légi közlekedés biztonságát is védő előírások bevezetését kezdeményezi a pilóta nélküli légi járművekre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – áll a tárca közleményében, amelyet az InfoRádióhoz eljuttatott.
A levél szerint a 150 kg feletti pilóta nélküli légi járművek szabályozása európai uniós hatáskörbe tartozik, a súlyhatár alatt viszont a jogszabály kidolgozása tagállami feladat.
Magyarországon egyelőre még hiányoznak a külön előírások,
így a drónok csak az elkülönített légtérben közlekedhetnek.
A tárca törvényi felhatalmazás alapján egy átfogó jogszabály kidolgozásával igyekszik elősegíteni az egyre szélesebb körben használt eszközök biztonságos alkalmazását, a kutatás-fejlesztési lehetőségek kiaknázását.
A rendelettervezet súlyuk, méretük alapján különbözteti meg a drónokat.
A 250 gramm alattiakat játéknak tekinti, így használatukhoz semmilyen külön feltételt nem szab.
A 2 kilogramm alattiak esetében a használónak egy online képzést kell elvégeznie, a 2 és 25 kilogramm közöttieket pedig elektronikus nyilvántartásba kell venni, a jármű vezetőjének engedéllyel kell rendelkeznie, ehhez a megfelelő képzés is szükséges.
A legkomolyabb, 25 kilogramm feletti légijárművek működtetése a közlekedésbiztonsági kockázattal arányosan szakszolgálati engedélyhez, az eszköz légialkalmassági vizsgálatához, üzemi és repülési napló vezetéséhez kötött.
Hogy a felhasználás egyszerűbb legyen,
a tárca fejleszt egy mobilapplikációt,
így ismertté válik, hogy az adott területen és időszakban a repülés engedélyezett-e.
A változtatás szerint lakott területen a hobbi célú reptetés nem engedélyezett, a belterületi kereskedelmi repüléseknél a drónt ki kell világítani vagy élénk színekre kell festeni, a vezető számára pedig kötelező a láthatósági mellény viselése.
Fontos kitétel, hogy az üzemeltetők számára
kötelezővé válik a felelősségbiztosítás arra az esetre, ha a drón kárt okoz.
A dróntörvény tervezete még nem végleges, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium várja a szakmai véleményeket. Ez egy-két hónapig eltarthat, utána Brüsszelbe kell elküldeni a szöveget, annak elfogadása pedig három hónapig is húzódhat, így leghamarabb nyáron léphet hatályba a rendelet.