Drónnal is vizsgálják a Széll Kálmán teret

InfoRádió
2016. május 12. 17:57
A 2015. január 12-én kezdődött, és 2016. május 10-én befejeződött rekonstrukció alatt a Széll Kálmán teret gyakorlatilag teljesen átépítették.

A közel 45 évig érintetlen, elhanyagolt csomópont mára egy modern arculatú, magas szolgáltatási színvonalú, rendezett, akadálymentes és zöld közösségi térként újult meg mintegy nettó 5,3 milliárd forintos fővárosi, kormányzati, és uniós forrásból - olvasható a BKK honlapján. Több, mint 400 napnyi munka után a Széll Kálmán tér a mai naptól újra a fővárosban élőket és az arra közlekedőket szolgálja:

  • A metróépületet – vázszerkezetének kivételével – teljesen visszabontották, majd egy modern arculatú, könnyed hatást keltő, tágas üvegfalú létesítménnyé alakították át. A be- és kiáramló forgalom a korábbitól eltérően nem csak az épület homlokfalán, hanem az oldalsó üvegfalain nyitott ajtókon keresztül is zajlik, hozzájárulva ezzel az átszállási kapcsolatok javításához. A korábbi, vendéglátóipari egységeknek helyet adó, metrókijárat melletti épületet elbontották.Egységesült a tér építészeti arculata, a korábbi, a tér rendezetlenségéhez hozzájáruló bódékat szintén lebontották.
  • A kereskedelmi funkciókat a téren épült új szolgáltatóépületbe, valamint a Széll Kálmán tér déli részén található, szintén új támfalépületbe helyezték át. Az üzlethelyiségek hasznosítására a Budapest Főváros Vagyonkezelő Zrt. jelentetett meg tendert.
  • Az utasok szempontjait előtérbe állítva átalakították az autóbusz-végállomásokat és a villamosmegállókat. A teret határoló utakat és a villamosvágányok nyomvonalát a korábbihoz hasonló módon, de részleteiben jobban átgondolva alakították ki. Ezáltal csökkent az autóbusz-parkolók területének nagysága és átépült a teret határoló útfelületek jelentős része.
  • A Széll Kálmán teret érintő villamos- és buszjáratok indulási időpontját a téren több helyen elhelyezett, városszerte népszerű FUTÁR kijelzők mutatják.
  • A tér a biciklisek számára is minden irányban kényelmesen és biztonságosan átjárható lett. Új, a Vérmező úttal párhuzamosan futó kerékpárút épült, amely csatlakozik a Retek utca–Varsányi Irén utca irányú, valamint az Attila úti kerékpárúthoz is, új kapcsolatot adva a Vár két oldala között.
  • A téren áthaladóknak és az itt várakozóknak esztétikus közösségi bútorok és zöldfelületekkínálnak pihenési lehetőséget. Ezen kívül az új épület tetején kialakított lépcsős részen is jólesik leülni, beszélgetni vagy akár csak fentről figyelni a nyüzsgő teret.
  • A korábbi csupasz betonfelületek helyett jelentősen nőtt a zöldfelületek aránya. 182 darab új fát telepítettek a térre, ezen felül több mint 700 négyzetméter füvesített terület és több mint tízezer dísznövény teszi azt barátságosabbá. Ezek megfelelő vízellátásáról a beépített locsolórendszer gondoskodik.
  • Az újjáépített Széll Kálmán téren áthaladókat éjjel világító LED-sávok is segítik majd. A burkolatba süllyesztett csíkok a legfontosabb gyaloglási irányokat jelölik ki, összesen mintegy 700 méteres hosszon. Szintén a tájékozódást segíti elő az az öt darab úgynevezett totemoszlop, amely új típusú gyalogos tájékoztatási elemként hozzájárul a téren és környékén lévő gyalogos célpontok minél gyorsabb megtalálásához.
  • Nemsokára új, európai színvonalú, integrált szolgáltatásokat nyújtó BKK ügyfélközpont nyílik a téren, ahol a közlekedéssel kapcsolatos minden ügy – a jegy- és bérletvásárlás, a MOL Bubi-ügyintézés, a taxipanasz-kezelés stb. – elintézhető, és az itt dolgozó munkatársak általános utastájékoztatást is nyújtanak. Jegyet és bérletet vásárolni ezen kívül a BKK új jegy- és bérletkiadó automatáiból lehet.
  • Akadálymentes kapcsolatok jöttek létre a téren valamennyi irányban. Ehhez kapcsolódvamozgólépcsőt és felvonót helyeztek el a tér feletti utcákban lévő buszmegállók kényelmesebb megközelítése céljából.
  • Az új kerékpárút mellett MOL Bubi állomás kapott helyet, azaz rövidesen Buda egyik legfontosabb és legforgalmasabb csomópontjában is lehet majd közbringát bérelni, illetve visszaadni.
  • A metróépületen belül kapott helyett a Gömböc; ezt egy magyar mérnöki találmány ihlette, s ez az első ismert homogén test, melynek egy stabil és egy instabil, azaz összesen két egyensúlyi pontja van. A gömböcben a metróüzem forgalmi irodája és egy üzlet található.
  • Végül, de nem utolsósorban a téren és környékén futó gyakorlatilag összes közművezetéket – többek között vasúti, elektromos, távközlési, kábeleket, víz- és távhővezetékeket, csatornaszakaszokat – kicserélték, szükség esetén a nyomvonalukat is megváltoztatták.