Balog Zoltán a Ha szaladok, agyonlőnek, ha megállok, agyonvernek című, a roma holokauszthoz kapcsolódó, iskolásoknak szóló segédanyagot bemutatva azt mondta: az úgy beszél a romák második világháború alatt elszenvedett tragédiájáról, hogy "nem kizárólag az áldozatokról szól, hanem a hősökről is".
A kötet címére utalva megjegyezte, hogy voltak, aki ellenálltak, ha sorsuk végül nem tért is el a többi áldozatétól, és hangsúlyozta: a Magyarországon és a Kárpát-medencében élő népcsoportoknak, népeknek, nemzeteknek a sajátjuk mellett van egy közös történetük is, ami különösen igaz a magyarországi romákra.
Fontosnak tartjuk, hogy mit tanulnak a gyermekeink az iskolában, alapvetően ezen fog múlni az, hogy miként tudunk a jövőben együtt élni - jelentette ki a miniszter, hozzátéve, hogy 2002 óta része a nemzeti alaptantervnek a cigányság története, benne a roma holokauszttal.
A reális kép alkotása, a megismerés az együttélés fontos záloga - hangsúlyozta a miniszter, aki a kötethez fűzött ajánlójában úgy fogalmazott: "honfitársainknak nevük van és arcuk. így már emlékezhetünk rájuk. Az ő történetük a mi történetünk is."
Orsós Anna romológus, egyetemi tanár az eseményen arról beszélt: megkezdődött már a hazai tankönyvek átdolgozása, de a cigányság történetéről még mindig kevés információt kapnak az iskolában a diákok. Porogi András, a budapesti Toldy Ferenc Gimnázium igazgatója azt emelte ki, a 130 oldalas oktatási segédanyag a korosztály igényeihez, felhasználói szokásaihoz alakított szerkezetben, hat gyermek és fiatal sorsán keresztül segíti a történtek megértését.
Az eseményen elhangzott az is: elkészült tíz, 1956 roma hőseinek emléket állító négy-hat perces kisfilm, amelyeket - huszonöt másodperces tévészpotok mellett - a Terror Háza Múzeum honlapján is megtekinthetnek az érdeklődők.