„A repülőtereken évtizedek óta használják a műszeres leszállító berendezéseket – szakmai nevén az ILS-t, az Instrumental Landing Systemet. Ezek a berendezések – különösen az elektronikai részük – elhasználódnak, elavulnak az évek során. A budapesti repülőtéren is megérett a cserére a régi műszeres leszállító berendezés” - mondta Hardy Mihály.
„Ez egy olyan nagyon pontos rádiósugárzó berendezés-rendszer, amelynek alapján a repülőgépek akár éjszaka, akár sűrű ködben is pontosan odatalálnak a futópálya küszöbéhez, ahova le kell szállniuk” - részletezte.
„Már működik ILS rendszer a repülőtéren, félévente kötelező tesztelni és kalibrálni őket. Úgy gondolom, hogy a telepítés után három hét elegendő lesz arra, hogy befejeződjön a rendszer kiépítése. Az új rendszer kiépítésének költsége 465 millió forintjába kerül a repülőtérnek” - ismertette a szóvivő.
A rendszer telepítése miatt le kell zárni a kettes kifutópályát.
Ezzel kapcsolatban a szóvivő elmondta, hogy a budapesti repülőtéren két párhuzamos futópálya van. Az egyes futópálya – amelyik ugyanúgy alkalmas a repülőgépek indítására és fogadására, mint a kettes – ki tudja váltani erre az időre a kettes futópályát.
Mint elmondta, az ILS telepítését és átvételét még a nyári csúcsforgalom előtt be kell fejezni.
„Mivel ilyen pályazár ritkán van a repülőtéren, nagyon sok előre tervezhető karbantartást is ezalatt végzünk el: szükséges burkolati javításokat, a nagyszabású fénytechnikai karbantartást és a lámpacseréket” - részletezte Hardy Mihály.
„Van egy nagyon izgalmas feladatunk is: az ürgéket – akik előszeretettel települnek a repülőtér futópályája közelébe, mivel ott kevesebb természetes ellenségük él – is megpróbáljuk élve befogni, összeszedni és kitelepíteni” - fogalmazott a Budapest Airport szóvivője.
Közölte, hogy az ürgék önmagukban nem jelentenek veszélyt a repülésre, de mivel a nagy testű ragadozó madarak kedvenc csemegéjének számítanak, szerencsésebb, ha a repülőtértől távol élnek.
„A Kiskunsági Nemzeti Parkba szoktuk őket áttelepíteni” – tette hozzá.