Középiskolák: egy mutató nem mutató

Infostart
2008. február 29. 04:50
Nem lehet egyetlen mutató alapján rangsorolni az oktatási intézményeket - véli Neuwirth Gábor oktatáskutató. Szerinte a középiskolák értékelése esetén fontosak az érettségi eredmények, a nyelvvizsgák száma, a versenyeken való részvétel aránya is. Felsőfokú intézmények esetén figyelni kell a tanárok tudományos fokozatát és publikációik számát is.

Egyetlen adatból nem lehet sokat megtudni egy középiskoláról, nyolc-tíz egybehangzó másikból azonban már következtetni lehet arra, hogy az adott intézmény jó vagy kevésbé az - mondta az InfoRádió által megkérdezett oktatáskutató.

Neuwirth Gábor szerint a legfontosabb mutató nem az, hogy egy-egy középiskolából a diákok hány százaléka kerül be a felsőoktatásba, hiszen az egyes iskolatípusok másra-másra készítik fel az oda járókat: a gimnáziumok elsősorban a továbbtanulásra, míg a szakközépiskoláknál ugyanilyen fontos a szakma elsajátítása.

Fontos mutató lehet, hogy a gyerekek milyen eredményeket érnek el az érettségin, hány százalékuknak van nyelvvizsgája, vagy milyen eredményeket érnek el a tanulmányi versenyeken - közölte a szakértő.

A gyerekek tanulmányi eredményei Magyarországon nagyban függnek attól, hogy milyen környezetből jönnek, milyen szüleik iskolázottsága, anyagi helyzete - magyarázta Neuwirth Gábor.

A felsőoktatási intézmények, ha népszerűek, kiválogathatják a legjobbakat, ez azonban nem mond arról semmit sem, hogy milyen az adott intézmény oktatási színvonala - mondta az oktatáskutató.

Az egyetemeket, főiskolákat világszerte aszerint ítélik meg, hogy milyen a tudományos fokozattal rendelkezők aránya, és, hogy az oktatók közül hányan publikálnak - fűzte hozzá a szakértő, aki azt is hangsúlyozta, hogy az oktatók tudományos karrierje alapján nem lehet arra következtetni, hogy hogyan foglalkoznak a diákjaikkal.

Hanganyag: Hegedûs Zsuzsa


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást