Nics meg az előírt távolság a lakott területek és a Ferihegyi repülőtér 2-es kifutójának egyik vége között - mondta az InfoRádiónak a Budapest Airportot beperelő lakosok egyike.
Deák István hozzátette: az építkezéskor a használni kívánt oldalnál betartották az előírt 5 kilométert, míg a kifutópálya másik vége és a lakott területek között mindössze 1,8 kilométer a távolság.
A kifutónak ezt a végét közel két évtizeden át nem is használták, tíz éve azonban ide és érkeznek és innen is indulnak repülőgépek, amelyek Rákoshegy fölött körülbelül 100 méteres magasságban közlekednek - közölte a lakos.
Forgószél
A repülők szárnyainak végénél keletkező, és onnan leváló légörvény közepén óránkénti 120-140 kilométeres sebességű szél kering. Előfordult már, hogy egy ilyen "szélvihar" letépte egy ház teljes tetejét, és gyakran borítja, kapja fel a kerti tárgyakat - magyarázta Deák István.
A rákoshegyi lakosok azt szeretnék, ha a repülőtér betartaná azt az előírást, amely szerint az uralkodó széliránytól függően a gépeknek Üllő felől kell megközelíteniük a 2-es kifutópályát, és Budapest felé, az 1-esről kell felszállniuk, ha pedig a szél megfordul, ugyanezen az útvonalon fordítva kell közlekedniük.
A helyi önkormányzat támogatja az ott élők ügyét, és beadványt intéz az Alkotmánybírósághoz, valamint segíti a birtokháborítási perek megindítását - közölte a férfi.
"Szeretnénk, ha végre hatóság mondaná ki azt, hogy itt törvénysértés történik, és felszólítaná annak beszüntetésére az illetékeseket" - fűzte hozzá Deák István.Nincs mit tenni
A Budapest Airport Zrt. szóvivője az InfoRádiónak elismerte: Rákoshegy valóban nagyon közel fekszik a Ferihegyi repülőtér kifutópályájához, éppen ezért szigorúan korlátozott a pályavég használata, a napi forgalomnak csupán 5 százaléka közlekedhet a terület fölött, 400 gépből összesen 20.
Szollár Domokos közölte: nem osztják a rákoshegyiek véleményét, amely szerint a mostaninál is komolyabban kellene korlátozni a pályavég használatát, hiszen arra - a repülőtér biztonságos működtetése miatt - szükség van.
A repülőtéren komoly fejlesztések kezdődnek majd, ezért is fontos, hogy megmaradjon annak befogadóképessége. "Ne kössük gúzsba Ferihegyet" - hangsúlyozta a szóvivő.
Szollár Domokos elmondta: a szélirány határozza meg, hogy merről hozzák le vagy viszik fel a gépeket a repülőtérről, ahol mindig csak széllel szemben lehet le- vagy felszállni. Az alapvető eljárás szerint a repülők az 1-es pályáról indulnak.
A szóvivő közölte: meg kell találni az egyensúlyt repülőtér fejlődése és a környezetvédelmi szempontok alkalmazása között.
Hanganyag: Tenczer Gábor