Az elmúlt években jelentős veszteségek érték a természettudományos oktatást - mondta az InfoRádióban a Gimnáziumok Országos Szövetségének elnöke. Szebeni Tas hozzátette: 2002 óta 10 százalékkal csökkent ezeknek a tárgyaknak az óraszáma, ezzel együtt a tananyag is.
Ezzel párthuzamosan a természettudományok egyre kevésbé vonzóak a továbbtanulásra készülő fiatalok számára.
Ráadásul a tervek szerint a jövőben a fizikát, a kémiát, a biológiát és a földrajzot egyesítve, egy úgynevezett science tantárgy keretében oktatnák ezeket a tárgyakat, amely a szövetség elnöke szerint nem képezne valódi tudással bíró szakembereket.
Kroó: nem látnak benne kihívást
Kroó Norbert fizikus szerint a természettudományok más okból sem vonzóak a diákok számára. Mint mondta, ezeket a tárgyakat a középiskolákban úgy tanítják, hogy a diákok semmilyen megoldandó feladattal nem találkoznak a tananyag elsajátítása során, így nem látnak kihívást benne.
A Magyar Tudományos Akadémia alelnöke szerint ezért nagy szerepe van a szakköröknek és a kutatóintézetek nyílt napjainak.
A természettudományos tárgyakat tanító pedagógusok hiányának veszélye Kroó Norbert szerint is fennáll. Mint mondta, ez nem magyarországi jelenség, korábban például Nagy-Britanniában is szembenéztek hasonló problémával. Ott azonban megtehették, hogy szinte egyik napról a másikra megkétszerezték a fizikatanárok fizetését.
Hanganyag: Hegedûs Zsuzsa