Az érdekképviseleti vezető közölte: a reggeli szolgálatváltás közben összesítik a hajnali sztrájk adatait, 3-tól a vasutasok mintegy 75 százaléka vett részt a sztrájkban, nagy részük VDSZSZ-tag, de mások is csatlakoztak.
Gaskó István szerint eddig sikeres a sztrájk, kevés kivétellel az egész országban megbénult a vasúti közlekedés.
A VDSZSZ elnöke úgy fogalmazott: a sztrájk végéig az utasoknak nem érdemes építeniük a vasúti közlekedésre.
Az érdekképviseleti vezető közölte: a sztrájk addig tart, amíg megállapodnak a munkaadóval, vagy egyéb körülmény merül fel.
Gaskó István szólt arról is, hogy követeléseik nem irracionálisak, hiszen azok összhangban vannak korábbi egyezségekkel. A VDSZSZ elnöke szerint a követeléseik fedezetét jelentő 15 milliárd forint kigazdálkodható, vagy biztosítható a MÁV Cargo privatizációs bevételből.
Az elégséges szolgáltatásokról és a bérekről tartott péntek reggeli megbeszélésen nem született megállapodás a MÁV és a VDSZSZ között. A felek képviselői szombat délután ülnek újra tárgyalóasztalhoz.
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete a 2008-ra ajánlott bérfejlesztésen felül 10 százalékos, visszamenőleges emelést vár 2007 júliusától, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből pedig dolgozónként 250 ezer forint egyszeri kifizetést követel.
Nem arra költik
A MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint a Vasúti Dolgozók Demokratikus Szakszervezete egy 2004-ben megkötött megállapodásra hivatkozik, amikor a 6,9-es mellé további 10 százalékos béremelést követel.
Heinczinger István elmondta: a megállapodás hatálya 2006. december 31-én járt le, a MÁV pedig nem hosszabbította meg, a VDSZSZ-nek tehát nincs jogalapja a követelésre.
A vezérigazgató közölte: a 10 százalékos béremelés 2,5 milliárd forintba kerülne a MÁV-START-nak, vagyis az államnak, a MÁV Cargo eladásából származó bevétel ugyanis nem a folyó kiadások finanszírozását, hanem más, fejlesztési célokat szolgál.
Heinczinger István az elbocsátásokról is beszélt. Elmondta: akkor küldtek el 600 embert a cégtől, amikor 2005-ben megalakult a MÁV Cargo, amelynél most 200 fővel többen dolgoznak, mint 2006 elején.
A MÁV Cargo vevője vállalta, hogy három évig egyetlen embert sem küld el a társaságtól, a privatizációval tehát újabb munkahelygaranciát kaptak a munkavállalók - tette hozzá a MÁV Zrt. vezérigazgatója.
A jelenlegi helyzetben "nem nagyon lehet" újabb dolgozókat elküldeni a MÁV-tól, mivel a vasútüzem fenntartásához a mostani létszám szükséges - jelentette ki Heinczinger István.
Akadozik
A MÁV sajtófőnöke közölte: az eddigi felmérések alapján a forgalmi irányítók 9, a MÁV Gépészeti Zrt.-nél pedig az alkalmozottak 20 százaléka sztrájkol. Kavalecz Imre úgy vélte: a budapesti elővárosi vasútvonalakon várhatóan óránként indulhatnak vonatok.
A MÁV sajtófőnöke azt közölte: a Déli pályaudvar fogadja és indítja a dunántúli vonatokat, de a Keleti és Nyugati pályaudvaron továbbra sem teljes körű a vonatközlekedés.
Kavalecz Imre hozzátette: járnak szerelvények az északi- és a dél-balatoni vonalakon, és van vonatforgalom Budapest-Pécs között is. A Tiszántúlon, főként Északlelet-Magyarországon akadozik a vonatközlekedés.