A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete meghirdette a sztrájkot február 1-jétől, de hogy pontosan mikor teszik le a munkát, arra vezetőjük, Gaskó István egyelőre nem tudott válaszolni.
A VDSZSZ elnöke a követeléseikről elmondta: korábban abban állapodtak meg a vasúttársaság vezetőivel, hogy valamennyi vasutas részesül a MAV-Cargo privatizációjából származó bevételekből, a MÁV azonban most ezt nem akarja betartani.
Elmondta azt is: a korábbi gyakorlat az volt, hogy ha egy tevékenységi kört egy új cégbe szervezett át a közlekedési vállalat, akkor a dolgozók automatikusan 10 százalékos fizetésemelést kaptak, így kompenzálták őket a megnövekedett munkaerőpiaci kitettségért. Most azonban az újonnan alakuló cégek ennek nem akarnak eleget tenni.
Gaskó István elmondta azt is: egyelőre sikertelen a MÁV vezetésével folyó tárgyalás a sztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatásokról. Az egyeztetés szerdán folytatódik.
Utoljára december 17-ére hirdettek határozatlan idejű munkabeszüntetést a vasutasok, a sztrájkot azonban egy napon belül felfüggesztették. Akkor a több mint 14 ezer beosztott munkavállalóból 996 sztrájkolt, azaz 7,1 százalék. Ez 700 millió forintos kárt okozott a vasúttársaságnak.Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint jogilag és gazdaságilag megalapozatlanok a VDSZSZ sztrájk követelései, elfogadhatatlan a február elsejétől meghirdetett gördülő sztrájk is, mert az utasok kiszolgáltatottságához vezet.
Az MTI-nek nyilatkozva Heinczinger István elmondta: a VDSZSZ követelése - a munkáltató által megajánlott 6,9 százalék és a kiszervezés miatt követelt 10 százalékos bérfejlesztés - 17 százalékos béremelést jelentene. Ehhez jönne még a MÁV Cargo Zrt. privatizációjából követelt 2,5 havi bér kifizetése, ami 30 milliárd forint kiadás a MÁV Zrt-nek - mindez a vasút működésében jelentős tétel.
A MÁV Zrt. vezérigazgatója indokolatlannak tartja a VDSZSZ követelését azért is, mert a jogutódként működő kiszervezett cégeknél a dolgozók továbbra is élvezik a MÁV-nál korábban megszerzett szociális és jóléti juttatásokat, ezért elfogadhatatlan a 10 százalékos többletkövetelés.
A MÁV Cargo privatizációs bevételéből történő részesedés kapcsán a vezérigazgató kifejtette: a MÁV Cargo dolgozói a Munkavállalói Résztulajdonosi Program (MRP) keretében részesednek a privatizációs bevételből. Jogszabály szerint MRP szervezet csak a saját vállalatának eladásból kaphat pénzt, ezért jogszabályellenes lenne, ha más vasúttársaság dolgozói is kapnának a Cargo privatizációs bevételétből.
Heinczinger István utalt arra is, hogy a magyar privatizáció mintegy 20 éves története során nem volt még példa hasonló esetre, ha a VDSZSZ követelése teljesülne, akkor bárki bármikor előállhatna hasonló igénnyel.
A MÁV Zrt. vezérigazgatója elmondta, vizsgálják, hogy jogszerű-e a bejelentett gördülő sztrájk. Véleménye szerint a sztrájkjognak megvannak az alapelvei, ha nem közlik időben a sztrájk kezdetét, az a joggal való visszaélést is jelentheti.
Hanganyag: Hegedûs Zsuzsa