Birtokháborítást követ el, aki szórólapot rak az autókra

Infostart
2008. január 8. 21:06
Valószínűleg kilókra rúg a hetente egy-egy postaládába bedobott reklámanyagok, szórólapok és egyéb kiadványok mennyisége. A parkoló autók ablaktörlői alá is kerül jócskán szórólap, és már elektronikus levélládánkba is sorra érkezhet a szemétposta. Védekezni ellenük alig lehet.

A jogszabályok ma Magyarországon csak azt engedik meg, hogy a névre szóló kéretlen küldeményeket letiltsuk. Azonban ez az eljárás sem egyszerű: a központi adatkezelőnél kell megtenni, saját és gyermekünk nevében is.

Akinek az adatai már közkézen forognak a csomagküldő-, vagy reklámcégek között, az annyit tehet, hogy a küldeményt postázó cégnél jelzi: nem tart igényt tovább a kiadványaira.

A prospektusok, politikai vagy egyéb reklámanyagok ellen jogszabály nem nyújt védelmet, tehát ezeket letiltani nem lehet, csak kérni a terjesztőktől: ne dobják azokat be a postaládába. Az ilyen értelmű matricákat, feliratokat azonban vagy figyelembe veszik a terjesztők, vagy nem.

Jog és kölcsönös érdek

A Dirkektmarketing szövetség elnöke, Hivatal Péter azt mondta az InfoRádiónak: Nyugat-Európában sem a jog, hanem a kölcsönös érdek miatt veszik figyelembe a prospektusok készítői, ha valaki jelzi, hogy nem kéri a kiadványt:

A cég számára is pénzkidobás, ha egy olyan postaládába dobat kiadványt, amelyen egy ilyen címke szerepel, mert nemcsak, hogy nem fogják azt elolvasni, hanem még reklamálni vagy panaszkodni is fognak.

Igazából ott az üzleti etika dolgozta ki ennek a pontos szabályait. "Mi is erősen gondolkodunk, hogy egy ilyen jellegű kezdeményezést indítsunk, mert ezáltal sokkal kevésbé lesznek a fogyasztók, a cégek találati aránya is sokkal jobb lenne. Több terjesztő már most figyelembe veszi, hogy a lakók nem kérnek reklámkiadványokat, de nem ez az általános" - tette hozzá az elnök.

Az autó és az internet más

Némileg más a helyzet az autók szélvédőire kihelyezett apró szórólapokkal: az egyik internetes portál jogásza szerint elvileg birtokháborítást követ el a szórólapos. Ilyenkor ugyanis a terjesztő a tulajdonos engedélye nélkül nyúl hozzá a járműhöz, amelyben akár kárt is okozhat.

Ha azonban a tulajdonos nem tudja, ki rakta ki a cédulát, nincs ki ellen eljárni.

A papíralapú szemétpostával szemben jóval egyértelműbb tiltás vonatkozik az elektronikus reklámlevelekre: ilyeneket csak előzetes kérésre küldhetnek a cégek, a spamek ellen pedig szűrőkkel védekezhetünk.

Hanganyag: Szabó Zsuzsa


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást