Bizonytalanná válhat a 4-es metró sorsa

Infostart
2007. december 20. 10:23
Nem szállt ki egyelőre a Hídépítő Zrt. a metróépítésből, de az InfoRádió úgy tudja, hogy a BKV a közeljövőben felmondhatja a megbízási szerződést és új kivitelezőt keres a Fővám téri megálló megépítésére. Az ok: a cég tulajdonosai elismerték, hogy az állomást csak egy év késéssel tudják befejezni.

Az InfoRádió úgy tudja, hogy szerdán a Hídépítő Zrt. tulajdonosai írásban is bejelentették, hogy a vállalt 140 hetes építési idő helyett csak 200 hét alatt, azaz egy év csúszással tudják megépíteni a 4-es metró Fővám téri megállóját.

A csúszás egyik oka, hogy a megálló Duna alatti részén kellene fogadni a fúrópajzsokat, ami a kivitelező szerint kockázatos, és egy más, az eredetitől jelentősen eltérő építési technológiával szeretnének végrehajtani.

Az új megoldás egy mesterséges félsziget építése lenne, ami viszont 2 és fél milliárd forinttal drágítaná a beruházást, ráadásul a kivitelezési időt is meghosszabbítaná.

Városházi források szerint a főváros és a BKV vezetése heteken belül dönt arról, hogy elfogadják-e a cég indokait a késésre, vagy felmondják a szerződést és új kivitelezőt keresnek.

Az biztosnak tűnik, hogy a fúrópajzsok úgy haladnak majd át megállás nélkül a Fővám tér alatt, hogy a megállót csak később építik köré. Az alagútépítés határideje ezzel nem kerül veszélybe.

Ha a főváros a szerződés felmondása mellett dönt, akkor azt egy megegyezésnek kell megelőzni, amiben a főváros enged a neki járó kártérítési összeg nagyságából, a kivitelező viszont cserében folytatja a munkát az új építő cég felvonulásáig, majd levonul a terepről.

Városházi becslések szerint egy kivitelezőcsere gyorsított közbeszerzési eljárással 4-5 hónap alatt megoldható.

Az InfoRádió azonban úgy tudja, hogy nemcsak a Fővám téri megállóval, hanem az alagútépítéssel is problémák vannak. A kivitelező Bamco konzorcium többször jelezte, hogy az előzetesen végzett talajfúrási vizsgálatok adatai nem megfelelőek, mert azóta kiderült, hogy rosszabbak a talajviszonyok.

Ráadásul még csak most következik a talajmechanikai szempontból nehéz esetnek számító Duna alatti rész, valamint a budainál sokkal rosszabb pesti talaj.