Legalább 26.400 közoktatásban dolgozó vett részt a december 17-i sztrájkban, ez volt az az ágazat, ahol a legtöbben nem vették fel a munkát - mondta az InfoRádiónak a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke.
Tették ezt a pedagógusok úgy, hogy az elmúlt fél évben több mint tízezer tanári, tanítói státusz szűnt meg, és egy olyan célért, amely nem kifejezetten az ágazatot, de őket személyesen érinti - fűzte hozzá Kerpen Gábor.
Ez nagyon komoly jelzés a kormányzatnak: ezentúl nem számíthat arra, hogy egy ágazati típusú követelés érdekében a pedagógusok nem alkalmazzák a sztrájk eszközét - jelentette ki a PDSZ elnöke.
Kerpen Gábor szerint a sztrájk azért volt sikeres, mert most fordult elő Magyarországon először az, hogy a különböző ágazatok együtt demonstráltak, sztrájkoltak egy össztársadalmi célért, ráadásul a lakosság több mint 60 százaléka nemcsak a célt, hanem az annak elérésére alkalmazott eszközt, a munkabeszüntetést is támogatta.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint ezáltal erősödött az érdekvédelem és a szolidaritás eszméje, ez pedig jelentős siker.
Folytatódik a forráskivonás
A jövő évi költségvetés elfogadott tervezetéből kiderül, hogy nem változott a normatív finanszírozás mértéke, vagyis annak reálértékét az infláció is csökkenti - mondta Kerpen Gábor.
A PDSZ elnöke hozzátette: a finanszírozás módja miatt újabb három évfolyamot ért el a jelentős - 2008-ban 10 milliárd forintos - forráskivonás.
Kerpen Gábor közölte: míg az oktatási kormányzat azt kommunikálja, hogy minden gyermek egyformán fontos, addig a finanszírozási rendszer miatt az iskolák kénytelenek osztályokat összevonni, intézmények önállósága vagy akár léte szűnik meg.
A normatíva csökkentése, vagyis a spórolás politikája mögül nem nagyon látszik ki az oktatáspolitika - véli a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke.
Ez nem is csoda - mondta Kerpen Gábor -, ha az osztálylétszámok nagy mértékben növekednek, és ha a finanszírozás rendjébe bekerül az az elképesztő elem, hogy a tanárok óraszámának növekedésével automatikusan csökken a közoktatási alternatíva.
Ez az oktatás minőségének rovására megy, aki ezt nem így látja, az csukott szemmel nézi az általa generált folyamatokat - közölte a PDSZ elnöke.
Hanganyag: Litauszky Balázs