Alapjaiban rengeti meg a jogrendszert a kormány javaslata?

Infostart
2007. október 18. 15:16
Január elsejétől a gépkocsi üzembentartóját terheli a felelősség a szabálysértések elbírálásakor, akkor is, ha más vezette az autót. Erről az új közbiztonsági program végrehajtásáért felelős kormánybiztos beszélt a kormányszóvivői tájékoztatón. Magyar György ügyvéd az InfoRádiónak korábban azt mondta: az objektív felelősség elvének bevezetése alapjaiban rengetné meg a szabálysértési jogot.

Kondorosi Ferenc hangsúlyozta: az új szabályozás az év elején életbe lép, de májusig nem alkalmazzák azt, csak figyelmeztetik az üzembentartókat.

Az új közbiztonsági program végrehajtásáért felelős kormánybiztos hozzátette: arról is tájékoztatást küldenek a hatóságok, hogy mekkora büntetést kellene fizetni a szabálysértésért.

A kormánybiztos közölte: a közlekedésbiztonsági bírság felső határa 300 ezer forint lesz. A törvénymódosítási javaslatokat a jövő héten nyújtják be az Országgyűlésnek.

Mit büntetnek?

A büntetendő kategóriába tartozik a megengedett sebesség átlépése, tilosban áthajtás a vasúti átjárón vagy a jelzőlámpánál, a behajtási, várakozási és a kötelező haladási irányra vonatkozó szabályok megsértése, valamint a környezetkárosítás.

Utóbbival kapcsolatban Kondorosi Ferenc kiemelte: az utak kezelőjét felhatalmazná a törvénymódosítás arra, hogy fénykép- és videofelvételeket készítsenek a természetvédelmi területen kvaddal közlekedőkről.

Nem kell büntetést fizetni, ha ellopták az autót, de akkor is igazolni kell, hogy a lopást már bejelentette a rendőrségen. Ha kiderül, hogy ki vezette az autót, a sofőr is kap büntetést, de mivel újabb pénzbírságot már nem lehet kiszabni, ilyen esetekben jöhet szóba a vezetéstől való eltiltás.

Az Új rend programja

Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a parlament őszi ülésszakának első napján jelentette be az "Új rend" programját, amelyben nulla toleranciát hirdetetett a közlekedésbiztonság területén.

A kormányfő tűrhetetlennek nevezte, hogy évente több mint 1200 ember hal meg és 30 ezer ember sérül meg Magyarországon közlekedési balesetben, eközben 100 ezer gyorshajtás miatti feljelentésnek a jelenlegi szabályozási keretek között nem lehet érvényt szerezni.