Az elmúlt két évben 8-10 százalékkal csökkent a magyar vállalatok által a magyarországi piacon értékesített tejtermékek aránya, míg az import jelentősen nőtt - mondta az InfoRádiónak a Tej Terméktanács elnöke.
Istvánfalvi Miklós hozzátette: a legtöbb import tejtermék Német- és Lengyelországból érkezik, ez utóbbi államból meglehetősen kifogásolható minőségű, és jelölésükben félrevezető sajtok kerülnek a magyar piacra.
Az ilyen sajtokat, amelyek növényi zsiradékot tartalmaznak, Magyarországon nem is lehetne sajtnak nevezni. Értékesítésük akkor lenne szabályos, ha törölnék róluk a sajt feliratot, vagy a növényi zsírt tartalmazó termékek között árulnák őket.
A Tej Terméktanács elnöke közölte: ez viszont az üzleteknek nem érdeke, hiszen az emberek azért vásárolják az eredeti sajtoknál 15-20 százalékkal olcsóbb terméket, mert azt hiszik róla, hogy valódi.
A nyerstejexportban Magyarország jobban teljesít, ez azonban nem a legkedvezőbb, hiszen a tejet nem feldolgozva viszik ki az országból - mondta Istvánfalvi Miklós.
Az export javításával kapcsolatban fontos lenne elérni, hogy ne csak nyers tej, hanem feldolgozott tejtermékek menjenek ki az országból, a piacvédelem szempontjából lényeges, hogy a hatóságok szisztematikusan és folyamatosan szórják ki a piacra nem való, illetve félrevezető árukat - fűzte hozzá a Tej Terméktanács elnöke.
Istvánfalvi Miklós közölte: a hatóság működése egyelőre következmény nélküli, hiszen előfordul, hogy egy két éve megbírságolt áruházlánc ma is árulja azt a tejterméket, amely miatt megbüntették.