A diszlexiával az a gond, hogy évek óta próbálnak különböző terápiákat, ám sok gyerek képessége több év alatt sem javul - hangsúlyozta Jenei Ferencné, megjegyezve, hogy a diszlexiás eseteknek csupán mintegy 10 százalékában van szó öröklődő betegségről, a többi gyereknél az iskolában alakul ki a probléma.
"A diszlexia alapja a betűtévesztés. Amíg azt nem javítjuk ki, addig a gyerek nem érti meg, amit olvas. A magyar nyelv olyan, hogy egy-egy betű tévesztésével gyakori, hogy nem egy rossz szó, hanem egy másik értelmes szó jön létre. Ilyen például a bal-dal, kör-kűr, tör-tűr szópáros" - emlékeztetett a logopédus.
A szakember szerint a gyerekeknél a betűtévesztéssel egy spirál alakul ki: a betűtévesztés következtében nem érti, amit olvas, ezért lelassul az olvasása.
Érzi viszont, hogy a többiek már három sorral tovább járnak, így megpróbál kompenzálni, és elkezd betoldani, kihagyni szavakat, szótagokat.
Ha a betűtévesztést kijavítjuk, onnantól kezdve a gyerek megérti, amit olvas, és bár eleinte lassan megy az olvasás, de rohamos a javulás - hangsúlyozta Jenei Ferencné, hozzátéve, hogy hat éve kezel ilyen módszerrel gyerekeket, és még nem volt sikertelen esete.
A logopédus elmondta: a módszer azon alapul, hogy a gyerekek hallását differenciálják, különböző képes, szöveges és írásos gyakorlatokkal megtanulják és begyakorolják a gyerekek, hogy mit kell hallani.
Jenei Ferencné szerint a diszlexia kezelésére a legoptimálisabb a 2. és a 3. osztály, hiszen akkor még a nyelvtanban nincs olyan nagy lemaradásuk a gyerekeknek, mint később.