Csordás Mihály, a főpolgármesteri hivatal közlekedési ügyosztályának vezetője elmondta, hogy a tanácsadói irodát 1975-ben hozták létre az akkori fuvarozó vállalatok, és ők adták személyi állományát is. Belőlük alakult meg a rendszerváltozáskor Fővárosi Szállítási Tanácsadó Bt., amely 2003-ban kft.-vé alakult.
A Fővárosi Szállítási Tanácsadó Kft. (FSZT) feladata, hogy feldolgozza a Budapest kiemelt közterületeire, vagy súlykorlátozás hatálya alá tartozó zónáiba szóló behajtási kérelmeket és előkészítse döntéshozatalra azokat. Az utóbbi években 50 ezer ilyen jellegű engedélykérelem érkezett a céghez.
Kérdésre Csordás Mihály elismerte, hogy az FSZT megkerülhetetlen cég ebből a szempontból, mert ha valaki egyenesen a fővárosi önkormányzathoz fordul, hogy például ne kelljen többletpénzt fizetnie a behajtási díjért, a kérelmet akkor is elküldik előbb előkészítésre a tanácsadóhoz, és csak azután érkezik vissza elbírálásra a Főpolgármesteri Hivatalba.
Az ügyosztályvezető elmondása szerint ennek az az oka, hogy a hivatalnak nincs erre a feladatra személyi állománya. (A kft. jelenleg hét munkatársat foglalkoztat.)
Ha az előkészítés is a hivatalhoz tartozna, akkor arra több embert kellene felvenni, és az pluszköltséget jelentene.
A rendszerváltáskor alakult bt. 16 éve végzi a behajtási engedélykérelmek előkészítését a főváros és több kerület számára kizárólagos joggal.
Csordás Mihály arra a kérdésre, hogy az elmúlt években miért nem pályáztatták meg a feladatot, azt válaszolta, hogy ez egy olyan tevékenység, amihez egyrészt a szállítási piacot, másrészt a fővárost és a kerületeket, illetve azok úthálózatát és minden csínját-bínját ismerni kell. Ezért nem tervezték azt, hogy a kft. helyett más céget alkalmazzanak.
Az ügyosztályvezető szerint kizárt, hogy a cégen keresztül lobbizzanak ki engedélyeket, vagy hogy a kft. behajtási engedélyhez segítse a kérelmező vállalkozásokat, mert szigorúan meg van határozva a bírálat rendje, az is, hogy hova, milyen engedély adható ki. Ha olyan kérelem érkezik, ami kétes, akkor az FSZT munkatársai egyeztetni szoktak előzetesen a Városházán a közlekedési ügyosztállyal.
A Havariapress egy korábbi híre szerint az FSZT az elmúlt időszakban évi 100-150 millió forintos árbevételre tett szert tevékenységével. A Cégbíróságra leadott mérlege szerint évente 32 millió forintot költ személyi juttatásokra, ezen felül kiadásainak 49 százalékát különféle szakértői díjak teszik ki.
Arra a kérdésre, hogy ilyen bevételek mellett talán a fővárosnak is megérné átvenni az előkészítést, Csordás Mihály azt mondta, hogy a főváros által kiadott engedélyek díjából befolyó pénzt a cég átutalja a főpolgármesteri hivatalnak. (A kérelmek kétharmadát a főváros egyébként elutasítja.)
Szükségesnek tartotta hangsúlyozni azt is, hogy az FSZT több kerületi önkormányzat számára is végez ilyen jellegű tevékenységet, és emellett tanácsadást is vállal a kérelmezők számára.