Zugló történelmi része Rákosmező, az első Országgyűlés és számos más nagy esemény helyszíne volt. A kerület helyén sokáig mocsaras erdő, kivágását követően homoksivatag, azután pedig újra erdő volt.
A település születése 1842-re tehető, ekkor kezdtek hozzá a Hermina-kápolna építéséhez. A helység mindig is kertváros jellegű volt, Zugló pedig ma is a főváros legnagyobb zöldterülettel rendelkező kerülete, ezért is nevezik Pest tüdejének. A kerületet jelenleg 130 ezren lakják.
Az MSZP-SZDSZ-es többségű önkormányzatot 2002 óta ellenzéki polgármester, a fideszes Rátonyi Gábor vezeti.
A nagy zöldterületek az elmúlt években felkeltették az ingatlan-befektetők figyelmét is, Zuglóban egyre-másra bújtak ki a földből a lakóparkok. A legnagyobb közülük a Paskál Park, ahol 1.300 lakás épül, a második pedig az István Park.
A beruházások ellen civil és környezetvédő szervezetek többször tüntettek, a tiltakozás nem egyszer politikai vitává is fajult a helyi testületben. Éppen ezért a kerületben állandó vitatémát jelent a zöldövezeti jelleg elvesztése, amelynek egyik fő oka a nagy társasházak elszaporodása.
A betelepülő új lakosok ráadásul növelik a forgalmat, az addig nyugodt utakon gyakran forgalmi dugók alakulnak ki. Sokan úgy gondolják, hogy néhány évvel ezelőtt a kerület főépítészének is azért kellett távoznia, mert nem találta meg az összhangot a helyi lakosság és a befektetők érdekei között.
Zuglóban a közlekedéssel sem dicsekedhetnek a kerületiek. A főváros legrosszabb főútja címért két kátyús-kockaköves zuglói út versenyez egymással: a Thököly út és a Nagy Lajos király útja.
A Rákos-patak is a nagyobb problémák közé tartozik: helyreállítása mintegy hárommilliárd forintba kerül.
Nemcsak a lakóparkok, hanem az IKEA Örs vezér téri áruházának bővítése is nagy lakossági tiltakozást váltott ki az elmúlt ciklusban. Az épülettel szomszédos panelház lakói hosszas pereskedés után elérték, hogy a cég kisebb fénnyel világítsa meg az épületet, valamint zsebre tehettek némi kártalanítást is az álmatlan éjszakákért cserébe.
Szintén rosszul alszanak többen a kerületben a repülőgépek miatt. A több mint tíz kilométerre fekvő Ferihegyi repülőtérre érkező gépek ugyanis nagyrészt Zugló felett kezdik meg a leszállást.
A kerületnek nagy tervei vannak a Bosnyák térrel kapcsolatban, ahova a tervek szerint 2012-re már kiér a 4-es metró, de a Dózsa György út melletti Felvonulási tér és a Hősök tere is jelentős átalakulás előtt áll. A tervek azonban egyelőre még csak tervek.