Hagyományos exit pollt, vagyis olyan felmérést, amely a szavazófülkékből kilépők megkérdezésén alapul, a négy nagy közvélemény-kutató cég közül egyik sem végez vasárnap, a választások első fordulója után.
A Tárki az egyetlen a nagy cégek közül, amelynek kérdezőbiztosai a szavazófülkéből kilépőket megkérdezik, de csak a politikailag reprezentáns körzetekben. Az adatokat este 7 óra, tehát a szavazókörök bezárása után hozzák nyilvánosságra az egyik országos kereskedelmi televízióban - közölte a Tárki vezérigazgatója, Tóth István György.
"Az elmúlt két választáson azt tapasztaltuk, hogy egyre nagyobb azoknak a körzeteknek a száma, amelyekben a leadott szavazatok aránya nagyon pontosan visszaadja az országosan elért szavazatarányt... egészen pontosan 24 ilyen körzetben fogunk kérdezni" - mondta Tóth István György, hozzátéve, hogy budapesti szavazókör ezek között nincsen.
A Medián másfél napos felméréssel készül
A Medián háromezres mintán végez másfél napos reprezentatív felmérést, amelynek eredményét a közszolgálati televízióban és egy kereskedelmi csatornán teszik közzé - közölte a közvélemény-kutató cég vezetője, Hann Endre.
"Péntek délutántól szombat estig zajlik ez a felmérés. 1998-ban és 2002-ben pontosan ugyanezzel a módszerrel készült az előrejelzésünk, és mindkettő elég jól sikerült" - mutatott rá Hann Endre, hozzátéve, hogy hagyományos exit pollt először és utoljára 1994-ben végzetek, mert az drága.
Előzetes kutatások a Szonda Ipsos-nál és a Tárkinál is
A Szonda Ipsos 10 ezer fős mintán végez 4 napos, országos, reprezentatív közvélemény-kutatást, amelyet csütörtökön kezdtek.
A Gallup is előzetes kutatások alapján valószínűsíti majd az eredményt vasárnap este 7 óra után.